Curest vill höja kvaliteten på rehabilitering – tar in nytt kapital för att stärka sin position

Medtechbolaget Curest, som erbjuder rehabilitering och fysioterapi via VR, har under 2023 upplevt en framgångsrik tillväxt och stärker nu sin position efter en nyligen avslutad investeringsrunda på 5,3 miljoner kronor. Med kapitalet siktar Curest på att öka synligheten och marknadsföringen under 2024, samtidigt som bolaget utvidgar sin produktportfölj. Drivkraften är att höja kvaliteten på rehabilitering och göra den mer tillgänglig och effektiv.

Medtechbolaget Curest har utvecklat en innovativ metod för rehabilitering genom användning av VR där patienter utför rörelseövningar i en virtuell värld. Med Curest kan patienter göra precisionsövningar, som tidigare endast var möjliga i labbmiljö, i hemmet samtidigt som utrustningen mäter hur rörelserna utförs. Curests mål är att göra fysioterapin mer motiverande för patienten och framför allt mer effektiv.

"Det vi främst drivs av är att hjälpa människor. Vi ser att det finns en otrolig potential och ett intresse för vår produkt," säger Emil Lilja, vd på Curest.

Efter en lyckad investeringsrunda på 8 miljoner kronor i slutet av 2022 intensifierade Curest sin satsning på att marknadsföra sig direkt med privatpersoner under 2023. Den senaste rundan, som fyllde på kassan med ytterligare 5,3 miljoner kronor från befintliga ägare och tidigare investerare, markerar en fortsättning av företagets tillväxtstrategi.

"Vi började arbeta strategiskt med marknadsföring under 2023 och såg snabbt resultat av det arbetet och vårt fokus på att nå ut till privatpersoner. Det har varit ett framgångsrikt år för oss. Vi erbjuder en tjänst som inte bara uppskattas av våra patienter utan också gör stor skillnad för människor, för vården och för samhället. Över 90% av våra patienter når sina målsättningar. Vi strävar inte bara efter att erbjuda en tjänst – vi vill höja kvaliteten på rehabiliteringen, och göra den mer tillgänglig och effektiv," säger Emil Lilja, vd på Curest.

Det nyligen tillförda kapitalet kommer huvudsakligen att användas för att öka synligheten och kännedomen om Curest under 2024. Bolaget vill nå fler patienter, och etablera fler strategiska samarbeten. Curest har under 2023 säkrat partnerskap med Capios ägare Ramsay Santé samt SOS International Healthcare.

”Vi har fått positiv respons från våra investerare och kapitalet kommer att användas för ökad marknadsföring, kunskapsutveckling och att nå fler patienter och potentiella partners. Vi ser fram emot att fortsätta forma en framtid där rehabiliteringen är effektiv och ger en positiv upplevelse för varje individ. Vi har höga ambitioner och med detta kapital kan vi gasa på," säger Emil Lilja, vd på Curest.

Fokuserat på nackrelaterade besvär har Curest identifierat en stor marknad med vanliga åkommor. Bolaget kommer att bredda sin produktportfölj genom att även erbjuda hjälp för besvär med axlar, skuldror och bröstrygg under första kvartalet 2024.

"Vår strävan är att påverka sjukvården och hjälpa sjukvården att möta framtiden. Nacksmärta är ett stort folkhälsoproblem, och de som är drabbade har ofta återkommande besvär som de länge försökt bli av med. Vi vill göra skillnad för patienterna och i rehabiliteringen av just långvarig smärta. Produktutvecklingen sker i en snabb takt och vi går nu från att erbjuda hjälp vid nacke- och huvudskador till skuldror, axlar och bröstrygg. Vi har insett att det vi gör är bra, så varför inte fortsätta att vidareutveckla Curest så att vi till slut kan erbjuda fysioterapi för hela kroppen," säger Emil Lilja, vd på Curest.

Curest planerar att anställa fler fysioterapeuter och nå 2000 patienter under 2024.

Föregående

Curest och SOS International Healthcare ingår strategiskt samarbete för att förbättra fysioterapi