Curest och SOS International Healthcare ingår strategiskt samarbete för att förbättra fysioterapi

Curest, medtechbolaget som erbjuder rehabilitering och fysioterapi via VR, meddelar i dag ett strategiskt samarbete med SOS International Healthcare. SOS International Healthcare är en ledande aktör gällande digital fysioterapi och genom det nya samarbetet med Curest kommer bolaget erbjuda en helt ny dimension av rehabilitering på distans för sina samarbetspartners kunder.

Vårdgivaren och medtechbolaget Curest, som erbjuder rehabilitering och fysioterapi via VR, ingår samarbete med SOS International Healthcare. SOS International Healthcare tar i dag emot ca 15 % av alla besök till fysioterapeut, naprapat och kiropraktor digitalt. Under en längre tid har de sökt efter nya sätt och hjälpmedel för att engagera patienter, erbjuda bättre behandling och rehabilitering i det digitala mötet.

Samarbetet innebär att Curest integreras som ett behandlingsalternativ som en del av SOS International Healthcares vårdgivarnätverk, vilket möjliggör högkvalitativ fysioterapi med användaren i centrum. Samarbetet kommer också att öka tillgängligheten för Curests lösning, vilket möjliggör att bolaget når fler användare över hela Sverige.

”Vi ser fram emot detta samarbete och att tillsammans ta fysioterapi till en ny nivå. Det är ett spännande steg mot framtidens sjukvård. Vi är i framkant när det gäller rehabilitering och vår metod stöds av forskning. Genom att integreras med SOS International Healthcares tjänster strävar vi efter att erbjuda den bästa vården och hjälpa ännu fler patienter,” säger Emil Lilja, vd på Curest.

Samarbetet möjliggör för SOS International Healthcare att erbjuda sina kunder en ny form av digital rehabilitering. Det innebär nya möjligheter för distansrehabilitering, objektiva mätningar och högkvalitativ behandling. De objektiva mätningarna är framför allt av ledpositionssinne (proprioception) men också ledrörlighet och annat som kan påverkas vid olika typer av besvär relaterat till nacke och huvud.

”Genom samarbetet med Curest kan vi nu erbjuda en behandling till våra partners kunder som tillför en dimension i våra digitala behandlingsförlopp. Curest ger fler möjligheter till egenträning och självmonitorering och även objektiva kliniska mätningar, vilket tidigare inte varit möjligt vid behandling på distans. Vi såg en perfekt match med våra ambitioner och behov inom fysioterapi," säger Rasmus Elb, Teamledare och ansvarig för SOS International Healthcares vårdgivarnätverk och digitala behandlingsförlopp.

Samarbetet mellan Curest och SOS International Healthcare markerar en viktig milstolpe inom digital sjukvård och digitala behandlingsmetoder. Båda bolagen ser fram emot att gemensamt forma framtiden för fysioterapi och att göra skillnad för patienter runt om i Sverige.

Rasmus Elb, teamledare och ansvarig för SOS International Healthcares vårdgivarnätverk

Emil Lilja, vd på Curest

Föregående

Curest och Euro Accident ingår partnerskap för att erbjuda digital fysioterapi genom sjukvårdsförsäkring