Curest vs andra alternativ
Behandling | Smärtlindring | Rörlighet | Stärker muskulatur | Återfalls-prevention | Följsamhet | Hållbarhet | Kostnad |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Curest (VR-rehab) | ✅ Ja | ✅ Ja | ✅ Ja | ✅ Ja | ⭐ Hög: VR & data driver adherence | ⭐ Långsiktig, mätbar1–3 | 💰 Låg |
Traditionell fysioterapi | ✅ Ja | ✅ Ja | ✅ Ja | ⚠️ Medel | ⚠️ Låg | ⚠️ Evidens men låg följsamhet4–6 | 💰 Låg–medel |
Passiv behandling (Manipulation & Massage) |
✅ Tillfällig | ✅ Tillfällig | ❌ | ⚠️ Kräver rehab | ⚠️ Medel | ⏳ Kort–medellång7 | 💰💰 Medel |
Injektioner (Läkemedel) |
✅ Tillfällig | ⚠️ Tillfällig | ❌ | ❌ | ❌ Låg | ⏳ Kort, risk för biverkningar | 💰💰 Medel–hög |
Läkemedel (smärtstillande) |
✅ Tillfällig | ⚠️ Tillfällig | ❌ | ❌ | ❌ Låg | ⏳ Kort, symtomlindring | 💰 Låg–medel |
Operation | ⚠️ Varierar | ⚠️ Varierar | ⚠️ Kräver rehab | ⚠️ Kräver rehab | ❌ Låg | ⭐ Långsiktig vid rätt indikation | 💰💰💰 Hög |
Källor (urval):
1 VR-rehab & smärta/funktion (systematiska översikter) •
2 VR i fysisk rehab (översikt, 2024) •
3 Digital/VR-adherence ~73–90 % •
4 Fysioterapi: hemträningsadherence 20–24 % •
5 Digitala stöd förbättrar adherence •
6 Låg följsamhet begränsar effekt •
7 Manipulation/Massage: kort–medellång effekt.