VR som behandlingsmetod: Professor Ulrik Röijezon förklarar hur det fungerar

Ulrik Röijezon, Professor i fysioterapi vid Luleå Tekniska Universitet och Medicinsk Rådgivare på Curest, förklarar vad som händer i kroppen när vi rehabiliterar huvud- och nackrelaterade skador med Curest VR och varför det är så effektivt.

Vid huvud- och nackrelaterade skador eller sjukdomar är yrsel, visuella besvär, hjärntrötthet och nedsatt koordinationsförmåga vanliga symptom, utöver smärta. Dessa symptom beror ofta på att sinnesinformation från framför allt synen, balansorganen i öronen (vestibulära systemet) och den djupa känseln i våra leder och muskler (proprioceptionen) inte signalerar till hjärnan som de ska till följd av skadan. Dessutom kan det parallellt med detta uppstå förändringar i hjärnan som ger nedsatt förmåga att tolka och samordna denna information, eller nedsatt förmåga att skicka adekvata signaler till musklerna. När detta sker fungerar kroppens rörelsekontroll sämre vilket kan utmärka sig som symptomen ovan.

Vid träning med Curest VR utmanas och stimuleras dessa tre sensoriska system (synen, vestibulära & proprioceptionen) genom specifika övningar. Träningsövningarna kräver därför en samordning mellan ögonen, balansorganen i öronen och den djupa kroppskänseln från nackens muskler och leder. Detta tränar hjärnan att samordna och tolka informationen, samt att skicka specifika adekvata signaler till musklerna som utför rörelserna. Genom att börja på rätt nivå och sedan successivt öka svårighetsnivå blir träningen skräddarsydd för varje enskild person. Detta är möjligt tack vare sensorerna i VR-glasögonen och monitoreringen av träningen av leg. fysioterapeut, även när det sker på distans.

Denna typ av träning brukar vi kalla sensomotorisk träning som syftar till att stimulera och utmana sinnessystemen (sensorisk träning), musklerna (motorisk träning) och framför allt det viktiga kontrollsystemet (hjärnan) som samordnar rörelserna.

Sensomotorisk träning är inte en ny träningsform, men den har kanske inte fått lika stort genomslag som många andra träningsformer. Kanske beror det på att det hittills har varit svårt att mäta sensomotoriska avvikelser annat än i rörelselaboratorier och träningsövningarna kräver vanligtvis annan utrustning än den som finns på gym. Den tekniska utvecklingen gör det nu möjligt att objektivt mäta avvikelser i rörelser i kliniken och till och med i hemmet. Det är troligt att en viktig del i de goda resultat som rapporteras från personer som provat Curest VR hör ihop med att träningen skräddarsys för varje person utifrån sin förmåga och de upprepade objektiva mätningar som registrerar rörelserna via sensorer och övervakas av fysioterapeut som i sin tur med god precision kan justera och utveckla träningen. Detta är i linje med precisionshälsa och en lovande väg mot framtidens rehabilitering. Som med all träning är det nödvändigt att träningen utförs regelbundet för att få effekt. Vissa kanske upplever VR-träning mer stimulerande än ’vanlig träning’ vilket också kan vara en viktig orsak till positiva effekter.

Ulrik Röijezon, Medicinsk rådgivare på Curest & professor i fysioterapi vid Luleå Tekniska Universitet


Röijezon, U. (2009). Sensorimotor function in chronic neck pain: objective assessments and a novel method for neck coordination exercise: Umeå university medical dissertations. New series, (1273).

http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:217582/FULLTEXT01

Föregående
Föregående

Fysioterapeuterna på Rehabexperten Vällingby fortsätter att satsa på Curest VR

Nästa
Nästa

Curest i topp på 103-listan!